Pressklipp, recensioner och sånt

Hedda Gabler med Riksteatern, 2010.

Pressen om Mattias i föreställningen:

"...en birollernas föreställning. Mattias Redbo får ut en hel del komik ur Tesmans valhänt farbroderliga ömhetsbetygelser [...] Mattias Redbos valhänt gestikulerande Tesman får tid att växa ut till bilden av en man som fått sin makt på historiens guldbricka och inte vet vad han ska göra med den." DN - Ingegerd Waaranperä

"Mattias Redbo mejslar med mild ironi fram en distraherad uppkomlingstyp, ett spel som balanserar hårfint mot det parodiska. Med sin lite slängiga spelstil kan Redbo påminna om skådespelarkollegan Jonas Karlsson." Nummer.se - Björn Gustavsson

"...och framför allt Mattias Redbos Jörgen Tesman, hennes man, han lyfte hela föreställningen. För i all sin tafflighet och tufflighet så fanns det väldigt mycket värme och humor i hans roll..." SR P4 - Caroline Edman

"Min favorit denna kväll är Mattias Redbo som gör Heddas blåögt kuschade make, han lyckas variera en valhänt mesighet på gränsen till slapstick och samtidigt gestalta en personlig tragedi." Östersundsposten - Tomas Larsson

"Mattias Redbo gör sin Jörgen Tesman med härlig inlevelse och med precis rätt dos distraktion." Dalademokraten

"...förkroppsligad av den ängslige akademikermaken Jörgen Tesman (fint spelad av Mattias Redbo)..." Sydsvenskan - Per Svensson

"Mattias Redbos tolkning av den oerhört anpassningsbare Jörgen Tessman förtjänar ett omnämnande." Länstidningen - Malin Palmqvist

"Heddas make, spelad av Mattias Redbo, gör också en övertygande rolltolkning. Hans totala brist på ett djupare intresse för sin unga fru och hur hon har det leder så småningom fram till den stora katastrofen." Allehanda.se - Sven Lindblom

Fordringsägare - spelades på muséer och bibliotek i Stockholm 2012.

"Förbipasserande stannade i steget, b l a ett ungt par fastklamrade vid varandra, och sögs in i pjäsen som Strindberg uttryckligen sa handlade om Victoria Benedictsson[...]i denna fräscha och uppdaterade version med Saskia Husberg som en spotsk och handlingskraftig Tekla, Mattias Redbo som ett vacklande nervknippe som Adolf och Peter Järn som spelar diabolisk Gustaf." -Carina Waern

"Mattias Redbo ger den hypokondriske och självupptagne Adolf drag av vilken deppig och försakad sambokille som helst. En självömkande mansgris som aningslöst låter sig tröstas av den nyfunna kompisen Gustaf..." SvD -Ylva Lagercrantz Spindler

En Midsommarnattsdröm på Teater Halland, 2012.

”En lekfull och respektlös Midsommarnattsdröm[...]Så här roligt och fyndigt har jag inte sett Shakespeare spelas sedan Staffan Valdemar Holm lattjade sig igenom Hamlet på Malmö Stadsteater på 90-talet[...]då löper Shakespeare, svart komedi och billig actionfilm samman i en lika oväntad som genial blandning.” GP -Kristjan Saag

En världsomsegling under haven på Stockholms Stadsteater Skärholmen, 2014.

”Det är också en resa genom de stora och djupa känslorna och rädslorna. Det skummar, fräser, fryser till eller kluckar av skratt när friktion uppstår mellan de fyra männen som befinner sig på ubåten Nautilus.[...]Mattias Redbo låter den store valharpuneraren Ned Land kastas mellan alfahannevrål och orolig klaustrofobi, hetsig, känslosam, handlingsdriven och lite osäker inuti.” Nummer -Maina Arvas

"...en suveränt leklysten ensemble[...] Tillsammans med Mattias Redbos koleriskt frihetslängtande Ned Land fördriver de tiden med ystra pojklekar, som underminerar hierarkierna. När farorna nalkas, som ogenomträngliga isberg, sinande luft och slingrande bläckfiskarmar, osar det av ångest, motstånd och tröst. Relationer, ideal och mansroller förändras, inget blir någonsin som förr." SvD -Karin Helander